• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58140
+
-

مالچ‌پاشی نقاط بیابانی در  جنوب کرمان

محیط زیست

مالچ‌پاشی نقاط بیابانی در  جنوب کرمان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از مشخص شدن ۲ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی برای مالچ‌پاشی در منطقه جنوب کرمان خبر داد و گفت: این میزان بیابان با استفاده از روش مالچ‌پاشی توأم با نهال‌کاری در سال جاری اجرایی می‌شود. 

 «علی قادری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: منطقه جنوب کرمان بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار بیابان دارد که حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد. 

وی ادامه داد: فرسایش بادی در هر مرحله (برداشت، حمل و رسوب) با اشکال مختلفی ظاهر می‌شود و خسارت فراوانی را بر جای می‌گذارد؛ بنابراین برنامه‌‌ریزی برای کنترل و کاهش آثار ناشی از آن جزو اولویت‌های مهم کاری این اداره کل محسوب می‌شود. 
قادری گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با تشکیل کارگروه راهبری و استفاده از توان کارشناسی در زمینه مقابله با بیابان‌زایی موضوع را با حساسیت ویژه دنبال می‌کند. 

وی افزود: برای دستیابی به این هدف شاخصه‌هایی همچون شناخت ماسه‌زارهای مستعد فرسایش، میزان و نحوه فعالیت تپه‌ها، درجه آسیب‌زایی آن‌ها برای مزارع، مناطق مسکونی، خطوط مواصلاتی و اکوسیستم مد نظر قرار گرفته است. 

قادری ادامه داد: بر این اساس در سال ۹۸ با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و اقدامات صورت‌گرفته ۲ هزار هکتار از عرصه‌های مستعد شناسایی‌شده با استفاده از روش مالچ‌پاشی توأم با نهال‌کاری با اعتباری افزون بر ۵۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بند (هـ) تبصره یک قانون بودجه تثبیت خواهد شد. 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: اجرای این طرح تاثیر چشمگیری بر زمینه تحقق اهداف مد نظر، تثبیت عملیات بیولوژیک و در نتیجه سلامت مردم و پایداری اکوسیستم خواهد داشت. 
تاکنون با استفاده از این روش حدود 1۵۰۰ هکتار از پهنه‌های ماسه‌ای در حوزه این اداره کل تثبیت و احیا شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید